Recenzia: Tvorba úspešného zarábajúceho blogu

Aby som ukázal, že som si z recenzovanej knihy aj niečo zobral, asi som mal tento článok nazvať „Ako vyrobiť perpetuum mobile“. Pretože nadpisy, a celkovo obsah článkov, by mal byť niečo, čo ľudia potrebujú a často vyhľadávajú na internete. Nechcel som však do toho skočiť tak prvoplánovo. Okrem toho, samotný názov knihy na seba pár vyhľadávaní pritiahnuť môže.

Ako napísať hodnotenie na návod k úspešnému blogu v rámci článku na novom blogu? Je to minimálne trúfalé, ale hlavne dúfam, že sa tak nejak časom bude môcť zistiť, či mi prečítanie knihy nejak pomohlo. A tu budem mať kontrolné body. Ešte chcem zdôrazniť, že v žiadnom prípade nebudem písať o každej knihe, ktorú prečítam. Nechcem, aby sa to zvrhlo na len taký typ portálu. Chcem písať iba o knihách, ktoré ma niečím zaujali a/alebo ich chcem dostať do povedomia tých zopár čitateľov. To je v podstate aj taká prvá pochvala tejto knihy, že som sa ju rozhodol svojím spôsobom (zadarmo) spropagovať. Tak, odsek, ktorým som nenútene predĺžil počet slov článku, máme za sebou, poďme na knihu.

Dostal som ju pod stromček na základe toho, že som už svojmu blízkemu okoliu avizoval, že si chcem založiť blog. Mne samému by zháňať niečo také v živote nenapadlo. Tvárim sa predsa, že mi na jeho úspechu nezáleží a hlavne, keď nebude úspešný, môžem sa vyhovoriť, že som nemal návod. V neposlednom rade by som niečo také neočakával v tlačenom formáte, ale v nejakom inom, napríklad na nejakých blogoch. Ale už keď som ten návod mal v rukách, povedal som si, že ho prelúskam. A bolo to zaujímavé.
Dvaja koordinátori knihy dali spolu s úspešnými slovenskými a českými blogermi (asi 40 autorov) dokopy rady, tipy a triky na založenie a zveľadenie blogu. Súčasťou sú technické informácie – teda ako si zaregistrovať doménu a hosting, nastaviť (napríklad) WordPress a podobne, ako aj príbehy blogerov, o optimalizácii pre vyhľadávače, opis možností na zarábanie a spolupráce, alebo právne rady v súvislosti s autorským zákonom.

Na začiatku knihy, ale aj neskôr, sa objavuje jedna rada, ktorá je hlavným motívom a istým spôsobom dôležitým tajomstvom, ktorého odhalenie je potrebné ku úspešnému blogu. Snáď sa na mňa nikto nenahnevá, ak ho teraz prezradím.

Základom úspešného blogu je kvalitný obsah.

Keď som to v knihe čítal prvýkrát, zastavilo sa mi srdce, bol to šok. Potom sa to tam objavilo ešte zopárkrát a stále som si na to nevedel zvyknúť. Tvoriť kvalitný obsah? Veď dobre, ale ako ho tvoriť? O tom ani zmienka. Pre nás neschopných a nekreatívnych by tá pomoc mala byť lepšia. Ja by som si to predstavoval tak, že ak má kniha náklad povedzme 10 000 výtlačkov, tak by v nej malo byť približne 50 000 článkov s kvalitným obsahom, 5 pre každého čitateľa, a aby sa neopakovali. Samozrejme by musela existovať nejaká stránka, kde by sa čitatelia prihlásili k tým svojim piatim článkom, ktoré na blogu použijú, aby to bolo stále jedinečné. Trošku som to prekomplikoval, ale som si istý, že to má riešenie, ktoré by pomohlo začínajúcemu blogerovi.

Napriek tomu, že v nej nie je obsah na priame skopírovanie, v knižke som našiel hŕbu užitočných vecí, ktoré som nevedel. Dokonca by ma možno zaujali, aj keby som blog vôbec neplánoval. Dostal som odpoveď na otázku, prečo je v článkoch také množstvo linkov alebo akým systémom teda zarábajú tie kozaté sexice na Instagrame a na rôznych stránkach. To, prečo na mňa mnohokrát prebleskne päť reklám naraz, som už vedel.

Bolo vidno, že valná väčšina prispievateľov je úspešná, alebo si zarába písaním, vedia to a je to pútavé. Ja som to aj vo víre práce a iných povinností prečítal za dva dni, tešil som sa na ďalšiu kapitolu. Vôbec sa mi nezdalo, že autori chcú problematiku len tak nakusnúť a nechať tak alebo iba skĺznuť po povrchu. To sa v takýchto publikáciách stáva často – spisovateľ sľúbi nejaké dobré tipy a čitateľ sa ich vôbec nedočká, lebo by sa nedajbože stal konkurenciou na trhu. Tu boli všetci v pohode.

Čo považujem za markantnejšiu chybu knihy je, že sa mi zdá, že si ju pred vydaním nikto reálne neprečítal od začiatku do konca. Je dobré, že blogerom možno nechceli zasahovať do článkov, ale niektorým by sa vyhodenie istých pasáží hodilo. Napríklad takých, kde sa opakuje technika analýzy kľúčových slov alebo niečo iné, čo už spomínali predchádzajúci pisatelia. Navyše je tam kopec preklepov a u jedného blogera aj viacero hrubých gramatických chýb. A ten vskutku ani nevedel písať.

Aby som to zhrnul, dozvedel som sa toho dosť. Ja blogom nechcem zarábať, takže veľa z tých vecí nevyužijem, prípadne sú pre mňa irelevantné. No prial by som si, aby bol aspoň úspešný. V knihe je hneď niekoľko možností, ako to dosiahnuť alebo sa tomu priblížiť, ale ja väčšinu z nich nebudem využívať, lebo mi prídu trápne. Napríklad tento článok by som mohol rozoslať všetkým autorom knižky, aby naň odkázali vo svojich blogoch. Ale nie, to si radšej škrabkou na zemiaky odstránim kožu a hodím sa do lánu čili papričiek.